+32 (0)3 238 67 14

+32 (0)3 248 88 63

 

eric@ericvanhooydonk.be

www.ericvanhooydonk.be

T

F

 

E

W

ERIC VAN HOOYDONK LAWYERS 

Emiel Banningstraat 21-25

BE-2000 Antwerp

Belgium

 

How to find us ?

Company number  0819.503.609

VAT BE 0819.503.609

Terms and conditions and privacy policy

Disclaimer and copyright

Webmaster

Call us +32 (0)3 238 67 14 

Mail us eric@ericvanhooydonk.be 

THE TRANSPORT OFFICE THAT GIVES YOU MORE

Eric Van Hooydonk Lawyers is a maritime and transport-oriented legal firm with a very special profile. We do not just handle the usual commercial disputes, we also offer you our unrivalled expertise in international, European and national maritime regulation and the public and private law applicable to ports. As a result we can bring a wider range of expertise to bear than the usual firm of maritime lawyers.

1

SERVICES FOR TRANSPORT AND MARITIME MATTERS

OUR NICHE IN PORT AFFAIRS

We offer you unique expertise in everything to do with port affairs:

- the corporatization and transformation of port authorties and their subsidiaries;

- advising and assistance in all matters relating to pilotage, towage, mooring and unmooring, cargo handling, bunkering, ship repair, waste collection, port security, etc. including the drafting and negotiation of concessions, permits, lease agreements and other contracts;

- the preparation of the negotiation of terminal contracts and the supervision of tendering and negotiation procedures;

- the analysis, drafting and challenging of commercial port customs and practice;

- advising about environmental rules applicable in ports

- defence of public agencies and commercial undertakings in matters concerning port dues and charges;

- advising and challenging dock labour regulations (laws, regulations, CBAs);

- advising and dispute resolution in connection with the right of access of ships in distress (e.g. the Prestige case);

- negotiations of international maritime agreements and treaties on the law of ports and rivers;

- supervision of application dossiers for market access to shipping, port, rail and air services.

Wij waren en zijn pioniers in:

- het onderzoek van, de redactie van en de onderhandeling over innoverende wetten en reglementen;

- de verzelfstandigingWij waren en zijn pioniers in:

- het onderzoek van, de redactie van en de onderhandeling over innoverende wetten en reglementen;

- de verzelfstandiging van nationale, gewestelijke, provinciale en gemeentelijke diensten (stadsontwikkelings- en patrimoniumbedrijven, parkeerbedrijven, havenbesturen, zee- en rivierloodsbedrijven, internationale consultancybedrijven,...);

- de redactie en aanpassing van oprichtingswetten en -decreten, oprichtingsbesluiten, statuten, beheersovereenkomsten en tariefreglementen;

- de redactie en aanpassing van aankondigingen, bestekken, offertes, concessies, DBFM- en aanverwante contracten, en de begeleiding van aanbestedings- en onderhandelingsprocedures;

- de uitoefening van wettelijke en contractuele voorkoop- en optierechten en de vervulling van hypothecaire formaliteiten;

- de operationele en fiscale optimalisatie van investeringsprojecten;

- aanvechting of verdediging van nieuwe belastingen en heffingen ten laste van publieke of private ondernemingen;

- de begeleiding bij de Europese staatssteuncontrole van nieuwe subsidieregelingen;

- personeelshervormingen en -betwistingen inbegrepen syndicaal overleg.

van nationale, gewelijke provinciale en gemeentelijke diensten (stadsontwikkelings- en patrimoniumbedrijven, parkeerbedrijven, havenbesturen, zee- en rivierlsbedrijven, internationale consultancybedrijven,...);

- de redactie en aanpassing van oprichtingswetten en -decreten, oprichtsbesluiten, statuten, beheersovereenkomsten en tariefreglementen; de redactie en aanpassing van aankondigingen, bestekken, offertes, concessies, DBFM- en aanverwante contracten, en de begeleiding van aanbestedings- en onderhandelingsprocedures; de uitoefening van wettelijke en contractuele voorkoop- en optierechten en ling van hypothecaire formaliteiten;

- de operationele en fiscale optimalisatie van investeringsprojecten;

- aanvechting of verdediging van nieuwe belastingen en heffingen ten laste van publieke of private ondernemingen;

- de begeleiding bij de Europese staatssteuncontrole van nieuwe subsidieregelingen;

- personeelshervormingen en -betwistingen inbegrepen syndicaal verleg.

Wij waren en zijn pioniers in:

- het onderzoek van, de redactie van en de onderhandeling over innoverende wetten en reglementen;

- de verzelfstandiging van nationale, gewestelijke, provinciale en gemeentelijke diensten (stadsontwikkelings- en patrimoniumbedrijven, parkeerbdrijven, havenbesturen, zee- en rivierloodsbedrijven, internationale consultancybedrijven,...);

- de redactie en aanpassing van oprichtingswetten en -decreten, oprichtingsbesluiten, statuten, beheersovereenkomsten en tariefreglementen;

- de redactie en aanpassing van aankWij waren en zijn pioniers in:

- het onderzoek van, de redactie van en de onderhandeling over innoverende wetten en reglementen;

- de verzelfstandiging van nationale, gewestelijke, provinciale en gemeentelijke diensten (stadsontwikkelings- en patrimoniumbedrijven, parkeerbedrijven, havenbesturen, zee- en rivierloodsbedrijven, internationale consultancybedrijven,...);

- de redactie en aanpassing van oprichtingswetten en -decreten, oprichtingsbesluiten, statuten, beheersovereenkomsten en tariefreglementen;

- de redactie en aanpassing van aankondigingen, bestekken, offertes, concessies, DBFM- en aanverwante contracten, en de begeleiding van aanbestedings- en onderhandelingsprocedures;

- de uitoefening van wettelijke en contractuele voorkoop- en optierechten en de vervulling van hypothecaire formaliteiten;

- de operationele en fiscale optimalisatie van investeringsprojecten;

- aanvechting of verdediging van nieuwWij waren en zijn pioniers in:

- het onderzoek van, de redactie van en de onderhandeling over innoverende wetten en reglementen;

- de verzelfstandiging van nationale, gewestelijke, provinciale en gemeentelijke diensten (stadsontwikkelings- en patrimoniumbedrijven, parkeerbedrijven, havenbesturen, zee- en rivierloodsbedrijven, internationale consultancybedrijven,...);

- de redactie en aanpassing van oprichtingswetten en -decreten, oprichtingsbesluiten, statuten, beheersovereenkomsten en tariefreglementen;

- de redactie en aanpassing van aankondigingen, bestekken, offertes, concessies, DBFM- en aanverwante contracten, en de begeleiding van aanbestedings- en onderhandelingsprocedures;

- de uitoefening van wettelijke en contractuele voorkoop- en optierechten en de vervulling van hypothecaire formaliteiten;

- de operationele en fiscale optimalisatie van investeringsprojecten;

- aanvechting of verdediging van nieuwe belastingen en heffingen ten laste van publieke of private ondernemingen;

- de begeleiding bij de Europese staatssteuncontrole van nieuwe subsidieregelingen;

- personeelshervormingen en -betwistingen inbegrepen syndicaal overleg.

- de begeleiding bij de Europese staatssteuncontrole van nieuwe subsidieregelingen;

- personeelshervormingen en -betwistingen inbegrepen syndicaal overleg.

begeleiding van aanbestedings- en onderhandelingsprocedures;

- de uitoefening van wettelijke en contractuele voorkoop- en optierechten en de vervulling van hypothecaire formaliteiten;

- de operationele en fiscale optimalisatie van investeringsprojecten;

- aanvechting of verdediging van nieuwe belastingen en heffingen ten laste van publieke of private ondernemingen;

- de begeleiding bij de Europese staatssteuncontrole van nieuwe subsidieregelingen;

- personeelshervormingen en -betwistingen inbegrepen syndicaal overleg.

As a respected firm of maritime lawyers we can provide you with:

- the facilitation of contract negotiations relating to chartering, transport, goods handling, warehousing, salvage, etc.;

- the handling of claims and other disputes (cargo damage and loss, collisions, accidents in waterways and ports, salvage, general average, ship’s arrest at home and abroad, ship mortgages, ship sales, transport insurance, port handling and warehousing, overland transport, inland navigation, rail transport, air transport, forwarding, ship agency, ship brokerage, etc.);

- advising and litigation in connection with ship registration, ship’s mortgages, safety standards and ship classification, maritime discipline, criminal and labour law, transport insurance and all other aspects of public maritime law.

THE GOLD STANDARD FOR REGULATION AND POLICY

Eric Van Hooydonk Lawyers is the absolute gold standard for firms and government agencies that need advice about international, European, national, regional, local or private regulation – whether to prepare, draft, update, implement or challenge them.

 

Just a few of the accounts in which we have been active:

- the drafting of the very first Belgian Shipping Code, which will replace the French and Belgian statutes dating from 1681, 1807 and 1879;

- multiple opinions about the proposals for the European Ports Package for the liberalization of the market for port services;

- the preparation of the Flemish legislation on pilotage and VTS.

 

More mundane perhaps but equally relevant we have arrested ships to secure payment for bunkers and have successfully defended firms confronted with unjustified cargo claims or unreasonable demands relating to dock labour. Elsewhere we have supervised concessions and the privatization of container terminals in Monrovia (Liberia) and Ngqura (South Africa) as well as international treaty negotiations relating to shipping traffic on the Scheldt and the Mekong, two of the world’s great waterways.

SKILLED ADVISERS ON POLICY AND REGULATION

We are one of Europe’s leading advisers on policy and regulation in the port and transport sector. We advise governments, industry organizations, individual companies about matters such as:

- a full reform of Belgian maritime and inland shipping law. This is a personal initiative of Professor Eric Van Hooydonk’s, which has since 2006 received the support of the Belgian government and numerous industry organizations;

- the preparation and amendment of the EU rules for the liberalization of the port sector (Port Package I, II and III);

- the arrangements for dock labour in the member states of the European Union and its conformity with international and European law;

- the corporatization of the Flemish Pilotage Service and the Flemish Hydraulics Laboratory;

- the drafting of the Flemish legislation on pilotage and vessel traffic services (VTS);

- state aid scrutiny of Flemish subsidies to the ports sector;

- the international, European and Flemish environmental status of ports;

- the updating of port regulations and conditions.

 

We would be glad to supply detailed references on request. You can find some of our publications here.

CONTACT  US FREE OF CHARGE

Eric Van Hooydonk Lawyers is always available for a first exploratory meeting for which no charge is made. We will be happy to advise you on the best way to proceed further.

 

Phone + 32 (0)3 238 67 14 or send an email to info@ericvanhooydonk.be